Belangrijke data / Even voorstellen / Algemeen / Thema / Vreedzame school / Natuur / In de buurt / Tot slot

 

BELANGRIJKE DATA

Donderdag 17 februari - Rapporten mee groep 3 t/m 7
Vrijdag 18 februari -
Studiedag, alle kinderen vrij
Maandag 21 februari t/m vrijdag 25 februari -
Voorjaarsvakantie
Maandag 28 februari (hele week) - Oudergesprekken groep 1 allemaal, groep 2 facultatief
Maandag 28 februari (hele week) - Rapportgesprekken groep 3 t/m 7
Woensdag 2 maart - Voetbaltoernooi
Maandag 21 maart - Basketbaltoernooi
Dinsdag 5 april - Nationale Buitenlesdag
Vrijdag 8 april -
Palmpasen (groep 1-2)
Woensdag 13 april -
Paasontbijt
Donderdag 14 april -
Studiedag, alle kinderen vrij
Vrijdag 15 april t/m maandag 18 april -
Goede Vrijdag en Pasen
Woensdag 20 en donderdag 21 april -
Centrale Eindtoets groep 8
Maandag 25 april- 
Start van de meivakantie (2 weken)


EVEN VOORSTELLEN


Elyne Dijkema  Elyne Dijkema

 Ik stel mijzelf graag even voor; Mijn naam is Elyne Dijkema. Ik werk sinds 1 februari op de St. Augustinusschool als
 Intern Begeleider en ga Nadia Kommers opvolgen. Ik heb ongeveer 15 jaar ervaring als groepsleerkracht en heb de
 laatste 7 jaar op de Dr. E. Boekmanschool gewerkt in de Plantagebuurt in Amsterdam. Ik woon sinds 13 jaar in
 Amsterdam en heb hiervoor in Utrecht voor de klas gestaan.
 Afgelopen jaar heb ik mijn 2-jarige IB-opleiding afgerond. Nu ik bij het Asko-bestuur ben gaan werken zie ik enorm uit
 om op de St. Augustinus als intern begeleider te gaan werken. Mochten jullie vragen hebben; ik ben bereikbaar op
e.dijkema@askoscholen.nl. Mijn werkdagen zullen zijn: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.




Image Susan Bierens

 Hoi allemaal,
 Bij deze wil ik me even voorstellen!
 Ik ben Susan Bierens en ga per 1 maart werken bij de groepen 1 en 2. Voor sommige zal ik niet een onbekend
 gezicht zijn want ik ben al ongeveer 20 jaar werkzaam in Landsmeer bij kinderopvang Kids. Ik woon zelf in De Rijp,
 ben getrouwd en moeder van 2 pubers. Ik heb heel veel zin om aan de slag te gaan op de Augustinus dus tot 1 maart!

 
 
De bronafbeelding bekijken Yort Willems 
Mijn naam is Yort Willems, 29 lentes jong en alweer 8 jaar gymdocent op verschillende basisscholen. Thuis in Assendelft heb ik twee zoontjes & een prachtige vrouw. In mijn vrije tijd doe ik aan voetbal en aan boksen.
Vanaf 3 maart zal ik de rest van het schooljaar de gymlessen op donderdag verzorgen op de Augustinus. Ik kan niet wachten!
 

ALGEMEEN

Afsluiting Rots en WaterOp vrijdag 4 februari vond de feestelijke afsluiting van Rots en Water plaats. Elk jaar heeft groep 6 tien lessen Rots en Water van juf Marianne. Rots & Water wordt bij ons op school standaard in groep 6 gegeven. We merken namelijk dat de training sociale vaardigheden vaak goed bij de leeftijd van onze groep 6 leerlingen aansluit. In deze training leren kinderen over 'sterk staan', eigen keuzes te maken en voor zichzelf opkomen. 

Rots & Water is een actieve training waarin jongens en meisjes met oefeningen en spelletjes hun weerbaarheid en sociale vaardigheden ontwikkelen. Bij Rots & Water staat de rots voor stevigheid, een harde afweer en een sterk karakter. Met rots eigenschappen kun je bijvoorbeeld omgaan met groepsdruk en pest gedrag.

Naast sterk staan (Rots) is het dus ook belangrijk om meegaand te kunnen zijn (Water). Water staat voor open staan voor een ander, terwijl je bewust bent van je eigen gevoelens en ideeën. Vanuit zelfvertrouwen kun je met anderen samenwerken, vriendschappen sluiten en communiceren.

Door de Rots & Water training voelen kinderen zich veiliger en staan steviger in hun schoenen. Ze leren hun eigen kracht te vergroten en te beheersen. Ze leren om met respect en gevoel om te gaan met zichzelf en de kinderen om hen heen. Na afloop van de training kunnen zij moeilijke situaties beter het hoofd bieden door flexibel te zijn als Water en wanneer nodig, stevig als een Rots.

De laatste les is altijd spannend want dan slaan de kinderen "het plankje door". Iedereen is trots op zichzelf en op elkaar. 
Gefeliciteerd allemaal! 

                   IMG 4139  Rots en Water



LEZEN

Nationale voorleesdagen 2022Dit jaar waren de nationale voorleesdagen van 26 januari tm 5 februari. Daar hebben we natuurlijk aandacht aan besteed!

In groep 6 en 7 kwam Susanne voorlezen.Susanne is bezig met haar eerste boek! Zij las voor uit eigen werk. 

IMG_3998.jpg

In de kleutergroepen werd voorgelezen door Claudia (van de Bruna) uit haar eigen prentenboek.

IMG 4005


Later in de week kwam er een mysterieuze gemaskerde voorlezer langs, de kinderen hadden al snel geraden wie de gemaskerde voorlezer was.. het was namelijk juf Alice de directeur!

Zij las voor uit De Gekleurde Krijtjes. Een boek met een Zilveren Griffel(!). De kinderen uit groep 5 hoorden over Thomas, een jongen die brieven kreeg van alle kleuren krijtjes, want de krijtjes  waren stuk voor stuk ongelukkig en ontevreden. De kinderen mochten zelf het eind van het verhaal tekenen. Hoe konden ze de Krijtjes gelukkig maken??

                  Voorlezen 1 copy     Voorlezen 2


Bij de kleuters had de juf een boek gekozen over een mama met een dikke buik dat paste mooi in het Babythema. De kinderen kenden al heel veel themawoorden over baby's. Dat vond juf Alice superknap van de kinderen.

Eén ding weten we zeker: voorlezen is geweldig!

THEMA

Communicatie
Ons schoolbrede thema in deze periode is COMMUNICATIE.

Bij de kleuters gaat het hierin over de baby. "Hoe communiceert een baby al? Wat doen baby's eigenlijk allemaal?" zijn vragen die de kinderen beantwoorden aan de hand van voorbeelden. Zo is er een ook een baby in de klas geweest die in bad ging. Mooi om de kinderen dit echt te laten ervaren. 

In groep 3-4 staan sterke verhalen centraal. We lezen verhalen over mummies, maar ook over de ridders en jonkvrouwen. De kinderen maken hier zelf een verhaal bij (zie foto). 
Thema 3 groep 3 copy

In groep 5-6 gaat het over de communicatie van vroeger en nu. De kinderen maken een lapbook bij de Workshop van Beeld en Geluid.

IMG 4070

Hiërogliefenschrift
In het Thema Blink over communicatie heeft groep 5 geleerd over de Egyptische god Thoth die volgens de mythologie het Hiërogliefenschrift heeft uitgevonden. De kinderen hebben hun eigen naam in dit schrift gemaakt.

        Egypte 1     Egypte 2

 

Bij de hoogste groepen van de school gaat het vooral over nieuwsberichten. Wat is echt nieuws, maar ook nep nieuws. Hoe kan je dit herkennen en wat doe je als je nep nieuws leest? 

Workshops Museum Beeld en Geluid
De groepen 5-8 kregen workshops in de klas van het museum Beeld en Geluid.

In de groepen 5 en 6 werd een belangrijke vorm van communicatie, namelijk de beeldtaal uitgediept. Emoji is volgens Brits onderzoek zelfs de snelst groeiende taal ter wereld! Beeldtaal is handig maar kan ook leiden tot misverstanden. Want komt de boodschap wel goed over? En wat kun je uitdrukken met beeldtaal en wat niet? De kinderen kregen informatie over beeldtaal, deden een interactieve quiz en zijn uiteindelijk ook zelf creatief aan de slag gegaan met het bedenken van een eigen Emoticon.

thema

De kinderen van groep 7 en 8 gingen aan de slag met Fake News. Ze leerden nepnieuws te begrijpen door zelf een nepnieuwsbericht te maken en te verspreiden. Waarom zijn mensen zo makkelijk voor de gek te houden? Hoe kunnen we nepnieuws herkennen? Deze workshop gaf de kinderen inzicht in de technieken en mechanismen die schuilgaan achter desinformatie. 

                                  IMG 4068 

 

Hallo allemaal,
Wij, van groep 4, hebben de afgelopen weken 2 leuke lessen gehad van mediawegwijs. Bij de eerste les ging het over het inrichten van een eigen droomkamer. En alles was goed. Je kon zelfs een zwembad in je eigen kamer plaatsen. De kinderen deden dit eerst op het platte vak door te tekenen en daarna 3d in de app. 5d planner was de naam van deze app.
De 2e les mochten wij ervaren hoe het is om een dj te zijn. Eerst mochten de kinderen zelf geluiden maken en dit in een groepje in een eigen beat zetten en daarna weer via de app. Deze app had allerlei geluiden die je samen kon voegen tot een beat. Djloop was de naam van deze app. De kinderen vinden de lessen van mediawegwijs een succes. Ze mogen op de tablet werken en samenwerken. Even wat anders dan de gewone taal en rekenlessen. 
 
                                Mediawegwijs groep 4  Mediawegwijs groep 4 1   Mediawegwijs groep 4 2


VREEDZAME SCHOOL

Blok 5 – We dragen allemaal een steentje bij
Twee weken na de voorjaarsvakantie starten wij met blok 5 – We dragen allemaal een steentje bij.
We willen graag dat de kinderen zich verbonden voelen met de klas en de school. Dat kan alleen als we kinderen het gevoel geven dat ze er toe doen. Om dit te bereiken, krijgen de kinderen taken en verantwoordelijkheden. Binnen de school is afgesproken waarover de kinderen mogen meedenken en -beslissen. Als de kinderen zich betrokken voelen bij de klas en de school, ontstaat een positieve sfeer. Ze zijn dan gemotiveerd om deel te nemen aan wat in de klas gebeurt. Een van de verantwoordelijkheden van kinderen op onze school is het werken als leerlingmediator. Leerlingmediatoren zijn speciaal opgeleide kinderen uit de bovenbouw. Zij helpen kinderen bij het oplossen van conflicten. Een steentje bijdragen gaat ook over het uitvoeren van taken binnen de klas en de school.
Bij de groepen 1 – 4 zijn de lessen gericht op het: 
- herkennen van boosheid bij jezelf en de ander 
- leren omgaan met je boosheid
- weer goed maken n.a.v. een conflict
- leren zoeken naar oplossingen voor een conflict 
- leren wanneer iets helpen is en wanneer bemoeien
- verschil tussen helpen bij een conflict als scheidsrechter en helpen als mediator
- leren dat je op school leerlingmediatoren kunt vragen om te helpen wanneer je een conflict hebt
Bij de groepen 5 – 8 leren de kinderen een eigen bijdrage te leveren aan de groep en aan de school: 
- de kinderen bedenken activiteiten om het voor iedereen nog leuker te maken in de klas en in de school 
- de kinderen maken een krant voor de ouders over wat ze hebben gedaan voor de klas en voor de school 
- de kinderen leren het verschil tussen het louter uitvoeren van opdrachten en het zelf bedenken van en meebeslissen over plannen en activiteiten die goed zijn voor de groep
We dragen allemaal een steentje bij

 

NATUUR

De Gouwe Plek
Er is weer lekker gewerkt en ontdekt op de Gouwe Plek. Alle groepen hebben gezaagd en gewerkt aan het knuppelpad.

                                De Gouwe Plek leuk copy            De Gouwe Plek winter copy

 

Groep 3 is ook naar de Gouwe Plek geweest en heeft hier weer veel geleerd. De kinderen hebben erover geschreven:
We zijn op zoek gegaan naar molshopen en weten dat ze gangen onder de grond maken. We mochten hier ook in voelen met onze handen, maar sommige kinderen vonden dit nog een beetje spannend. Een ander dier waar we meer over hebben geleerd is de worm. We hebben allemaal een dans gedaan om de wormen wakker te maken. Er kwam een hele dikke en grote worm tevoorschijn. Uiteindelijk pakte we de liniaal erbij om te meten en de worm was wel 13 cm lang! 

De Gouwe Plek groep 3 copy
 

 

IN DE BUURT

Voetbaltoernooi
Alhoewel Mitchell er zelf niet meer bij zal zijn, is hij de afgelopen weken druk bezig geweest met de aankomende sporttoernooien. Na de voorjaarsvakantie is de start van het voetbaltoernooi. 2 Maart is de eerste speeldag van het toernooi en de verwachting is dat de meeste teams dan gelijk hun eerste wedstrijd zullen spelen. Hoe laat en waar het precies zal zijn wordt later bekend gemaakt door de organisatie. De teams zijn intussen bekend en staan in Parro bij de groepen die meedoen (5, 6, 7 en 8). Voor het voetbaltoernooi zijn we nog wel op zoek naar coaches. Inmiddels is een aantal teams voorzien, helaas de rest nog niet. De taak van de coach is voornamelijk om de contactpersoon voor een team te zijn. De coaches krijgen de tenues mee en met hen wordt alle benodigde informatie gedeeld. De teams hieronder zijn nog op zoek naar een coach (zonder coach kan het team niet deelnemen).

  • Meisjes 5/6 - 1
  • Meisjes 5/6 - 2
  • Meisjes 7/8
  • Jongens 5/6 - 3 
  • Jongens 7/8 - 1


Basketbaltoernooi

Afgelopen week is ook een bericht gedeeld over het schoolbasketbaltoernooi. Deze zal plaatsvinden in de week van 21 maart (behalve op woensdag in verband met het voetbaltoernooi) in de ICL, direct na schooltijd. De aanmeldingen hiervoor stromen langzaam binnen. Zorg dat u tijdig de aanmelding doet, de inschrijving loopt namelijk tot en met 16 februari. Voor dit toernooi zijn we ook op zoek naar coaches. Graag horen wij als u dit zou willen doen.

TOT SLOT

Nadia
Zoals u weet heeft Nadia onze Intern Begeleider voor een andere baan gekozen. Donderdag 17 februari is Nadia's laatste werkdag (met kinderen en ouders) op de Augustinus. Wij, het team neemt vrijdag afscheid van Nadia. Helaas kunnen we geen ouders in de school ontvangen, we kunen ons echter wel voorstellen dat u haar even wil groeten en/of bedanken. Nadia zal donderdag rond 3 uur buiten op het plein zijn om ouders en kinderen gedag te zeggen. We weten zeker dat we Nadia zullen missen.. We wensen haar heel veel succes en plezier met haar nieuwe collega's en klas.

Mitchell
Mitchell is na de zomer enthousiast begonnen als startende gymleerkracht. Naast 2 dagen op de Augustinus koos Mitchell ook voor 3 dagen lesgeven op een tweede school. Onlangs heeft Mitchell besloten de dagen bij ons te verruilen voor extra werkdagen op zijn andere school in Amsterdam Oost. We wensen hem veel succes!

Mischa
Mischa is een enkele maanden onze vaste invaller (via Lukida) geweest in de groepen 1-2. Omdat Brit weer hersteld is en de vacature in groep 1-2 met ingang van 1 maart ook is ingevuld (Susan Bierens komt in dienst, zie bericht hierboven) gaat Mischa weer elders invallen. Heel erg bedankt Mischa, de kinderen vonden je en lieve juf en je bent een fijne collega.

Ingrid
Omdat, als gevolg van lerarentekorten en Corona, het MT de afgelopen periode structureel en veel voor de klas nodig was, heeft Ingrid (voormalig directeur basisschool Elisabeth Paulus) vanaf november enkele MT/directie taken voor ons opgepakt. Ingrid werkt ook op basisschool de Achthoek (ook ASKO) en zal vanaf maart het volledige directieschap op de Achthoek waarnemen. We bedanken Ingrid voor haar inzet en wensen haar succes op De Achthoek in Amsterdam.


Team Augustinus wenst alle kinderen en ouders een fijne voorjaarsvakantie!